Sharing Madnip

WARNING !!! HAVE ADVERSTISEMENT !!!

SHARING MADNIP

Monday, June 20, 2011

Web : Bahana jika tidak berhati hati semasa online

Hari ni aku dapat belajar something new mengenai netiquette .. Netiquette ni ialah adab kita ketika berinteraksi dengan orang secara atas talian atau online .. Kebanyakan orang masih tidak sedar bahawa sekarang ini adalah tidak selamat untuk kita mendedahkan informasi tentang diri kita .. Ini kerana banyak kes yang melibatkan laman sosial ..

Kes yang aku dapat ialah , kes pembunuhan yang berlaku di luar negara ( selamat negara kita tak jadi macam ni , kalau ada tolong inform ye ) .. Kes pecah rumah .. Kes gambar perempuan di edit untuk menampakan susuk tubuh mereka dan lain lain .. Aku disini hanyalah dapat menasihati korang semua termasuk diri aku sendiri , agar tidak mempamerkan infomasi atau gambar gambar yang privacy agar tidak di jadi kan bahan untuk mereka di luar sana copyright .. Siapa ingin kalau kita dimalukan ??

Cuba bayang kan korang mempunyai 10 orang kawan di sebuah laman sosial , kemudian korang post gambar yang agak menonjol mengenai diri korang .. Kemudian ke 10 kawan korang tu copy gambar korang dan post di profile mereka , setiap 10 orang tersebut mempunyai 100 orang kawan , sudah berapa orang dapat copy gambar korang tu ?? Kira lah sendiri ..

Sedar tak sedar , satu dunia sudah ada gambar korang di dalam simpanan mereka .. Mereka boleh buat apa saja dengan gambar korang yang menonjol tu .. Fikir fikir dan renung renung kan lah wahai sahabat dan ........ Sesiapa saja ...


Share on Tumblr

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum dan selamat sejahtera .. Nak komen , pasti kan tulis nama ye .. Kang aku tak kenal korang .. Kalau tau nama , senang aku nak reply komen korang .. Terima Kasih